poniedziałek, 10 maja 2021

Kim byli bracia polscy?

 

Faust Socyn. Domena publiczna.

W drugiej połowie XVI w. na ziemiach polskich ukształtował się nowy nurt religijny. Przedstawiający radykalne jak na swoje czasy postulaty religijne i społeczne, stanowi jeden z najciekawszych wytworów reformacji w skali europejskiej. Historia braci polskich – jak się ich zazwyczaj nazywa – poza kwestiami religijnymi i społecznymi, rzuca także inne światło na sławną tolerancję, jaka miała panować w polsko-litewskiej monarchii.

 

Początki

W latach 50-tych XVI wieku reformacja na terenach Polski i Litwy osiągnęła apogeum. Duża część społeczeństwa przeszła na nowe wyznania. Wśród mieszczan, szczególnie niemieckiego pochodzenia, popularny był luteranizm, a wśród szlachty kalwinizm i to w ramach tego drugiego nurtu narodził się przyszły arianizm. Nowy ruch powstał więc w ściśle średnioszlacheckiej atmosferze, na gruncie sporów doktrynalnych wśród zwolenników nauk Jana Kalwina. W latach pięćdziesiątych XVI w. doszło do kontrowersji na tle doktryny o Trójcy Świętej, albowiem wyłoniła się niewielka grupa zwolenników antytrynitaryzmu, czyli poglądu odrzucającego ten pogląd.

W 1556 r. przywódca tej grupy, Piotr z Goniądza, podczas kalwińskiego synodu w Seceminie jako pierwszy w Polsce podważył dogmat o Trójcy Świętej. Uzasadniano to bezpośrednimi odniesieniami do Biblii, gdzie według Piotra i jego zwolenników nie istniał jednoznaczny dowód na prawdziwość takiej koncepcji. Wywołało to gorącą dyskusję, skutkiem której Piotr został w kilka miesięcy później wyklęty ze wspólnoty podczas synodu w Pińczowie. Udało mu się jednak zgromadzić pewne grono sympatyków.

Wpływ na zaistnienie tego poglądu miała niewielka, ale silna intelektualnie grupa włoskich imigrantów – unitarian (przeciwników dogmatu o Trójcy), którzy do względnie tolerancyjnej monarchii jagiellońskiej uciekali przed prześladowaniami, jakie czekały na nich we własnym kraju. Temat dogmatu o Trójcy Świętej był coraz szerzej dyskutowany w kręgach elit intelektualnych, choć zdecydowana większość opowiadała się po stronie uznawania tej doktryny. Polscy unitaryści byli jednak na tyle silni, że w 1562 r. utworzyli własny zbór na terenie Krakowa. W roku następnym oficjalnie powołano „Polski Mniejszy Kościół Reformowany”, grupujący dawnych kalwinistów, którzy przyjęli postawę kwestionowania dogmatu o Trójcy Świętej. Dużą rolę w rozwoju tej wspólnoty odegrał włoski kaznodzieja i teolog Faust Socyn, który przeniósł się do Polski. Jego myśl miała wielki wpływ na doktrynę teologiczną arian, stąd czasem nazywano ich nawet socynianami.

Tak rozpoczęła się historia braci polskich, których krytycy nazywali arianami co było skutkiem pozornego jedynie podobieństwa ich doktryny do poglądów Ariusza – wczesnochrześcijańskiego teologa, którego poglądy odrzucono i potępiono podczas soboru w Nicei (325 r.). Niemniej jednak nazwa ta zdobyła sporą popularność.

 

Doktryna braci polskich

Ich poglądy były początkowo bardzo rewolucyjne – jak na tamte czasy – ale z biegiem lat ulegały ewolucji. Pierwsi bracia potępiali pańszczyznę i krytykowali skostniałą feudalną strukturę społeczną. Stąd wielu z nich miało niskie pochodzenie społeczne, jak choćby wspomniany Piotr z Goniądza. Odrzucali państwo w ziemskim rozumieniu, a więc także służbę publiczną. Cechował ich skrajny pacyfizm, co prowadziło do kontestacji służby wojskowej.

Ewolucja poglądów braci polskich prowadziła do złagodzenia tego skrajnego stanowiska. Stopniowo wycofywano się z najbardziej rewolucyjnych założeń. Przedstawiciele tej grupy zaczęli piastować urzędy, a nawet służyć w armii. Jednak w dalszym ciągu charakteryzował ich postępowy jak na tamte czasy program społeczny. Bardzo silną pozycję w społeczności ariańskiej miały kobiety. Bracia polscy promowali wzorzec partnerskich relacji w związku, kobiety mogły nawet głosić nauki moralne i kazania.

W sferze teologicznej, poza opisanym przekonaniem o jedności Boga i odrzuceniem Trójcy Świętej, bracia polscy odrzucali pogląd o boskości Jezusa. Wierzyli w wolną wolę człowieka, odrzucali hierarchię kościelną, w tym prymat papieża. Nie uznawali chrztu niemowląt, odrzucali karę śmierci, a za to wierzyli we wspólnotę dóbr. Jedynym źródłem ich poglądów było Pismo Święte. Bracia odrzucali wobec tego wszelkie inne źródła poznania prawd wiary.

 

Sytuacja wyznaniowa Rzeczpospolitej. Domena publiczna.

Prześladowania

Historia stosunków braci polskich z innymi grupami wyznaniowymi ukazuje wyraźną rysę na często przypominanej tolerancji religijnej w polsko-litewskim państwie. Bracia polscy, podobnie jak inne obecne w Europie nurty antytrynitarzy, czyli przeciwników dogmatu o Trójcy Świętej, byli jednym z najbardziej znienawidzonych wyznań na kontynencie. Przyczyną tego stanu rzeczy była rewolucyjna doktryna teologiczna (wiary w Trójcę nie podważał żaden inny główny odłam reformacji), a także daleko odmienne poglądy społeczne. Stąd od samego początku ruchowi towarzyszyły prześladowania. W ojczyźnie Socyna, czyli we Włoszech, katolicka inkwizycja wykorzystała w tym celu cały kościelny i państwowy aparat przymusu. W Polsce i na Litwie prześladowania długo nie miały charakteru systemowego. Zazwyczaj dochodziło do nich na zasadach tumultu religijnego, kiedy sfanatyzowany tłum, podburzany często przez katolickich duchownych, atakował wiernych należących do tej społeczności. Faust Socyn omal nie przypłacił tego życiem, kiedy w 1598 r. w Krakowie pobiła go grupa katolickich studentów tamtejszego uniwersytetu. Co ciekawe, włoskiego myśliciela uratował… wyznający katolicyzm wykładowca, który dał niewątpliwe świadectwo ducha tolerancji.

Arianom nie sprzyjali także kolejni władcy – Stefan Batory i Zygmunt III Waza nie byli tolerancyjni religijnie, więc pobłażali zachowaniom opresyjnym skierowanym przeciwko tej grupie. Prześladowania w większej skali nie nastąpiły, bo szlachecka opinia publiczna w duchu Aktu Konfederacji Warszawskiej ustanawiającej tolerancję religijną w kraju, nie była gotowa ich poprzeć. Co jakiś czas dochodziło więc do oskarżeń przeciw braciom polskim, ale przedstawiciele tej grupy długo skutecznie je odpierali. Sytuacja zaczęła ulegać zmianie w XVII stuleciu, kiedy to pod wpływem kontrreformacji wzrosła gorliwość i fanatyzm katolickiej szlachty, a jednocześnie w kraju topniała liczba protestantów. Na niekorzyść braci polskich, ale też przedstawicieli innych wyznań reformowanych, działał również fakt, że Rzeczpospolita zaczęła toczyć wojny z luterańską Szwecją. Zmienne koleje tych konfliktów zaostrzały stosunek katolickiej większości szlachty do przedstawicieli „heretyckich” nurtów religijnych.

Przełomem w historii braci polskich był „potop” szwedzki. W jego trakcie, ze względu na wcześniejsze prześladowania, wielu innowierców, w tym również braci polskich poparło skandynawskiego najeźdźcę. Zresztą po stronie króla Szwecji znaleźli się oni ramię w ramię z masami szlachty katolickiej. O ile jednak większość katolików po odparciu inwazji nie poniosła konsekwencji tego faktu, o tyle położenie przedstawicieli innych wyznań uległo wyraźnemu pogorszeniu. Fala nietolerancji doprowadziła do intensyfikacji prześladowań także wobec braci polskich. Na tle wzrostu fanatycznych nastrojów katolickich sejm szlachecki w 1658 r. wygnał arian z kraju.

Wszyscy, którzy odmówili konwersji na katolicyzm, mieli opuścić swoją ojczyznę. Arianie kontynuowali zatem swoją działalność poza granicami – w Niemczech i Holandii – ale z czasem ich ruch zanikł. W naszym kraju pojawiło się za to zjawisko kryptoarianizmu. Pewna grupa braci polskich przyjęła katolicyzm by móc pozostać w Rzeczpospolitej, ale w sekrecie kultywowała własne wierzenia. Udało im się przetrwać jeszcze kilkadziesiąt lat, a służące ich działalności tajne pomieszczenia w szlacheckich dworach w XIX w. posłużyły powstańcom narodowym.

Bracia polscy byli jedyną grupą religijną, którą wygnano z Rzeczpospolitej Obojga Narodów, w pewnym sensie ich los zakończył złoty okres tolerancji religijnej w tym państwie. Druga połowa XVII w. odznaczała się pod tym względem triumfem katolickiej kontrreformacji i wzrostem nastrojów fanatyzmu oraz nietolerancji religijnej. Tylko arian wygnano, ale wszyscy innowiercy odczuli pogorszenie się swojego położenia. Wypierano ich z życia publicznego, pozbawiano dostępów do urzędów i stanowisk oficerskich. Warunkiem koniecznym do osiągnięcia prestiżu i znaczenia stała się konwersja na katolicyzm.

 

Dorobek i spuścizna

Bracia polscy pozostawili po sobie szereg dzieł o charakterze religijnym i społecznym. Z teologicznego punktu widzenia ich spuścizna w zasadzie nie przetrwała próby czasu. Do tradycji braci odwołują się unitarianie w Stanach Zjednoczonych i Europie, w tym również w Polsce, ale nie ma między nimi, a arianami bezpośredniej ciągłości. Jednocześnie są to społeczności bardzo nieliczne. Koncepcje braci polskich nie wpłynęły więc w bardziej wyraźny sposób na religijność europejską.

Bardziej złożona jest kwestia myśli społecznej braci polskich. Często uważa się, że przekonania o równości, prawach dla kobiet, czy pacyfizmie były nowatorskie i wpłynęły na późniejsze poglądy powstające w łonie zachodniej cywilizacji. Ze stwierdzeniem tym jest jednak taki kłopot, że aby wykazać prawdziwość takiej tezy musiałoby dać się udowodnić ciągłość koncepcji między braćmi, a późniejszymi autorami takich poglądów. O to jest bardzo trudno, a nawet więcej, właściwie nie ma śladów, aby myśliciele kontestujący dawny porządek feudalny i popierający zbliżone do arian hasła odwoływali się albo choćby znali ich poglądy. Jeśli istnieje jakakolwiek ciągłość jest ona bardzo wątła.

Spuścizna i wpływ braci polskich na potomnych jest zatem nader ograniczony. Ten ruch religijny pozostaje jednak najciekawszym, bo ukształtowanym w rodzimych warunkach, przejawem polskiej reformacji. Dlatego arianie budzą niegasnące zainteresowanie badaczy i pasjonatów historii.

Autor: Michał Górawski

 

Bibliografia:

1. Gierowski J. Historia Polski 1505-1764, Warszawa, 1984

2. https://www.polskieradio.pl/8/2222/Artykul/919505,Polscy-arianie-Historia-wygnanej-herezji [dostęp: 08.05.2021]

3. https://historykon.pl/szlachecki-model-prawny-a-postepowanie-wzgledem-braci-polskich/ [dostęp: 08.05.2021]

4. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/bracia-polscy;3880195.html [dostęp: 08.05.2021]

5. https://www.wilanow-palac.pl/burzyciele_panstwa_i_ustroju.html [dostęp: 09.05.2021]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz